Halte 2: het oude station van Wilnis Passagierstreinen 1915 – 1950, goederentreinen 1915 – 1986. Al decennia het woonhuis van de familie de Graaf – misschien wel de spoorste familie van Nederland. Station Wilnis vlak na de opening in 1915. De eerste stationschef was Jacob Kooiman - maar die kreeg al in april 1916 promotie tot stationschef Vinkeveen. De baas van Vinkeveen, dhr. C.H van Leeuwen, werd baas in Wilnis. De reden van dit stuivertje wisselen weten we nog niet. De vrouwelijke stationschef van Wilnis tot 1950 - oma van de huidige bewoner van dit pand. Zie het interview hieronder. Futuristisch NS directie-voertuig stopt hier in de jaren '70 Mooi hoor, de familie de Graaf werd ook wel 'de spoorste familie van NL' genoemd. Bijna iedereen werkte bij het spoor, zelfs de huidige bewoner heeft lang bij de NS dienst gedaan. Goederentrein jaren '80. De machinist is dhr. Bart Boere Het Bellopad rond Wilnis is vernoemd naar piloot Robert Benjamin Moulton, die hier in 1943 het leven liet toen zijn Wellington bommenwerper boven Wilnis werd neergeschoten. Click op de foto voor een schat aan informatie over deze oorlogsheld. Het kunstwerk 'Station 2006' is een werk van kunstenaar Frank Bezemer, die op meerdere plekken langs de voormalige Haarlemmermeerspoorlijnen kunstwerken heeft geplaatst. Bij de ruïne van Vinkeveen kun je straks lekker op 2 van Henk's banken zitten. Click op de foto voor meer informatie over dit kunstproject. Je komt straks, wandelend over de spoordijk, vlak voor het Spoorhuis Vinkeveen, Brugwachterswoning 48 tegen. Dat is nu een woonhuis. Click op de foto en lees hoe station Wilnis familiaal met de brugwachterswoningen 48 en 49 (de ruïne van Vinkeveen) verbonden is. Deze foto komt uit het Utrechts Archief en is 20 juli 1981 genomen door P. Nijhof.