Passagierstreinen 1915 – 1950, goederentreinen 1915 – 1965. Midden jaren ’60 gesloopt, maar de fundamenten zijn in 2019 weer opgegraven.
In deze dubbele woning woonden 2 vaak kinderrijke gezinnen – zonder stromend water of elektriciteit (en zelfs zonder wifi!). De taken van de mannen: Brugwachter, baanwerker en na de opening na de A2 begin jaren ’50 ook het bedienen van de spoorbomen over de snelweg.
Boven- en onderstaande foto’s geven een uniek inkijkje in het dagelijks leven in brugwachterswoning 49. (met dank aan Lucas Duijnmaijer, neef van Toon en Alie, voor 6 van de 8 foto’s).
Juni 2016: Mevrouw Lies Kraan- Pauw, een van de dochters van het gezin Pauw, vertelt in haar woning te Mijdrecht haar herinneringen uit de tijd dat zij in het spoorhuis woonde: “Ik was vijf jaar toen mijn ouders naar de wachterswoning verhuisden. Dat was in 1937. Onze school lag bij het klooster. Hiernaast werd in de oorlogsjaren de provinciale weg N 401 aangelegd. De afstand van school naar huis was drie kilometer, 1 km naar het stationsgebouw en dan nog 2 km langs de spoorlijn naar huis. Er mochten geen kinderen uit school bij ons spelen vanwege de afgelegen ligging van ons huis. Als we op het spoorpad liepen waarschuwde de machinist op de trein ons met een fluittoon. We zwaaiden altijd naar de passagiers in de trein. Om kleren te kopen gingen we een enkele keer met de trein mee vanaf station Nieuwersluis naar Utrecht. We liepen dan eerst naar het station van Nieuwersluis. Een bijzondere gebeurtenis was het toen op 6 september 1938 de koninklijke trein met daarin koningin Wilhelmina van Den Haag naar Amsterdam reed om haar 40- jarig jubileum te vieren. Deze trein reed van Nieuwersluis naar Amsterdam Haarlemmermeerstation en kwam ook langs ons huis”. Mevrouw Kraan-Pauw voegt aan dit verhaal toe dat ondanks de beperkingen die de woning had zij er als kind met veel plezier heeft gewoond. (met dank aan Cock Willers die veel van de geschiedenis van deze lijn heeft vastgelgd).